
Właściwy urząd skarbowy dla VAT i PIT - przewodnik 2025
Dowiedz się, jak ustalić właściwy urząd skarbowy do rozliczeń VAT i PIT. Przewodnik po zmianach miejsca zamieszkania i procedurach.
Zespół Struktura Firmy
Redakcja Biznesowa
Spis treści
Jednym z fundamentalnych obowiązków każdego przedsiębiorcy w Polsce jest prawidłowe składanie deklaracji podatkowych i opłacanie podatków we właściwym urzędzie skarbowym. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej kluczowe jest zorientowanie się, który urząd skarbowy będzie właściwy dla konkretnego podatnika - zarówno w kontekście podatku VAT, jak i podatku dochodowego. Właściwość miejscowa organów podatkowych może różnić się w zależności od rodzaju podatku, co często wprowadza zamieszanie wśród początkujących przedsiębiorców.
Ustalenie właściwego urzędu skarbowego nie jest jedynie formalną procedurą, lecz ma bezpośredni wpływ na sprawność prowadzenia działalności gospodarczej. Błędne wskazanie urzędu może prowadzić do opóźnień w rozliczeniach, konieczności składania korekt, a w niektórych przypadkach nawet do problemów z terminowym wywiązywaniem się z obowiązków podatkowych. Dlatego też każdy przedsiębiorca powinien dokładnie poznać zasady określania właściwości miejscowej organów podatkowych.
W praktyce przedsiębiorcy często napotykają sytuacje wymagające szczególnej uwagi, takie jak zmiana miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego, prowadzenie działalności w różnych lokalizacjach czy też specyficzne formy opodatkowania. Każda z tych sytuacji może wpływać na właściwość miejscową urzędu skarbowego, dlatego warto poznać szczegółowe zasady obowiązujące w tym zakresie.
Właściwy urząd skarbowy do rozliczeń podatku dochodowego
Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie właściwości organów podatkowych, właściwość miejscowa w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ustala się według miejsca zamieszkania podatnika. Ta podstawowa zasada dotyczy większości podatników prowadzących działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.
Miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów podatkowych oznacza miejscowość, w której podatnik przebywa z zamiarem stałego pobytu. Nie chodzi tutaj jedynie o formalne zameldowanie, lecz o rzeczywiste miejsce, gdzie podatnik prowadzi swoje życie osobiste i zawodowe. W praktyce oznacza to, że urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania będzie organem, do którego przedsiębiorca składa zeznania roczne i rozlicza podatek dochodowy.
Istnieje jednak istotny wyjątek od tej podstawowej zasady, który dotyczy podatników opodatkowanych na zasadzie karty podatkowej. Zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, właściwy miejscowo w sprawie podatku dochodowego opłacanego w formie karty podatkowej jest naczelnik urzędu skarbowego według miejsca położenia zorganizowanego zakładu, wskazanego w zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej.
W przypadku niedopełnienia zgłoszenia działalności do ewidencji lub gdy działalność jest wykonywana bez posiadania zorganizowanego zakładu, właściwość ustala się według miejsca zamieszkania podatnika lub siedziby spółki. Jeżeli nie można ustalić siedziby spółki, wówczas właściwość określa się według miejsca zamieszkania jednego ze wspólników.
- Sprawdź swoje aktualne miejsce zamieszkania zgodnie z dokumentami tożsamości
- Zidentyfikuj urząd skarbowy właściwy dla danej miejscowości
- Sprawdź czy prowadzisz działalność na zasadzie karty podatkowej
- W przypadku karty podatkowej ustal lokalizację zorganizowanego zakładu
- Zgłoś się do właściwego urzędu skarbowego celem potwierdzenia właściwości
- Zachowaj dokumentację potwierdzającą właściwość miejscową
Szczególnej uwagi wymaga sytuacja, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność w kilku lokalizacjach lub posiada kilka miejsc prowadzenia działalności. W takich przypadkach nadal obowiązuje zasada właściwości według miejsca zamieszkania dla podatku dochodowego, chyba że podatnik korzysta z karty podatkowej i posiada zorganizowany zakład w innej lokalizacji.
Zmiana miejsca zamieszkania a właściwość urzędu skarbowego do rozliczeń PIT
Zmiana miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego pociąga za sobą automatyczną zmianę urzędu skarbowego właściwego do rozliczeń podatku dochodowego. Ta sytuacja wymaga szczególnej uwagi ze strony przedsiębiorcy, ponieważ wpływa na procedury rozliczeniowe i obowiązki sprawozdawcze.
Kluczową zasadą jest to, że w przypadku zmiany urzędu skarbowego w trakcie danego roku podatkowego, właściwym urzędem do złożenia zeznania rocznego będzie urząd skarbowy właściwy na dzień składania zeznania podatkowego. Oznacza to, że nie ma znaczenia, w którym urzędzie podatnik składał deklaracje miesięczne czy kwartalne w ciągu roku - zeznanie roczne należy złożyć do urzędu właściwego w momencie składania tego zeznania.
Praktyczny przykład tej sytuacji można zobrazować następująco: jeśli przedsiębiorca do 10 maja danego roku miał właściwy Urząd Skarbowy Warszawa-Praga, a od 14 maja zmienił miejsce zamieszkania i właściwym stał się Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów, to zeznanie roczne za ten rok należy złożyć do Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów, pod warunkiem że ten urząd pozostaje właściwy na dzień składania zeznania.
Obowiązkiem podatnika jest zgłoszenie zmiany miejsca zamieszkania oraz związanej z tym zmiany właściwego urzędu skarbowego poprzez aktualizację wniosku CEIDG-1. Termin na dokonanie tej aktualizacji wynosi 7 dni od dnia zaistnienia zmiany. Niedopełnienie tego obowiązku może prowadzić do problemów z identyfikacją właściwego urzędu oraz komplikacji w procesie rozliczeniowym.
Pan Kowalski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i do października 2024 roku składał deklaracje do Urzędu Skarbowego w Krakowie. W listopadzie przeprowadził się do Warszawy i zmienił miejsce zamieszkania. Pomimo że przez większą część roku składał deklaracje w Krakowie, zeznanie roczne za 2024 rok musi złożyć do właściwego Urzędu Skarbowego w Warszawie, ponieważ tam mieszka w momencie składania zeznania.
Zmiana miejsca zamieszkania może również wpływać na inne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak właściwość miejscowa innych organów administracji publicznej czy też konieczność aktualizacji danych w różnych rejestrach i ewidencjach. Dlatego też przedsiębiorcy powinni traktować zmianę miejsca zamieszkania kompleksowo i zadbać o aktualizację wszystkich niezbędnych informacji.
Właściwy urząd skarbowy do rozliczeń podatku VAT
W przypadku przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą zasady ustalania właściwego urzędu skarbowego dla rozliczeń podatku VAT są zbieżne z zasadami obowiązującymi dla podatku dochodowego. Właściwym urzędem do rozliczeń podatku VAT jest urząd skarbowy zgodny z miejscem zamieszkania podatnika, co oznacza, że w praktyce przedsiębiorcy rozliczają zarówno podatek dochodowy, jak i podatek VAT w tym samym urzędzie skarbowym.
Ta zbieżność właściwości miejscowej dla obu rodzajów podatków znacznie upraszcza procedury administracyjne dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Nie muszą oni dzielić swojej uwagi między różnymi urzędami skarbowymi, co ułatwia kontakt z organami podatkowymi i usprawnia procesy rozliczeniowe.
Właściwość miejscowa dla podatku VAT ma szczególne znaczenie w kontekście terminów składania deklaracji VAT oraz procedur kontrolnych. Przedsiębiorcy rozliczający VAT miesięcznie składają deklaracje do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie, natomiast rozliczający kwartalnie - do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale. Wszystkie te deklaracje należy składać do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Warto również pamiętać, że właściwość miejscowa urzędu skarbowego dla VAT ma znaczenie w przypadku kontroli podatkowych, postępowań wyjaśniających oraz innych procedur administracyjnych związanych z tym podatkiem. Znajomość właściwego urzędu pozwala na szybkie i efektywne załatwianie spraw podatkowych bez konieczności przekierowywania dokumentów między różnymi organami.
Rodzaj podatku | Kryterium właściwości | Urząd skarbowy | Dokumenty do złożenia |
---|---|---|---|
PIT | Miejsce zamieszkania | Zgodny z adresem | Zeznanie roczne, deklaracje miesięczne |
VAT | Miejsce zamieszkania | Identyczny jak dla PIT | Deklaracje VAT, VAT-R |
Karta podatkowa | Miejsce zorganizowanego zakładu | Według lokalizacji zakładu | Zgłoszenia, aktualizacje |
Zmiana miejsca zamieszkania a właściwość urzędu skarbowego do rozliczeń VAT
Procedury związane ze zmianą miejsca zamieszkania w kontekście rozliczeń VAT są nieco bardziej złożone niż w przypadku podatku dochodowego. Oprócz standardowej aktualizacji wniosku CEIDG-1, podatnik VAT zobowiązany jest również do zgłoszenia zmiany na specjalnym wniosku VAT-R, który należy złożyć do nowego, właściwego urzędu skarbowego.
Termin złożenia wniosku VAT-R wynosi 7 dni od dnia zaistnienia zmiany, co jest zgodne z terminem aktualizacji wniosku CEIDG-1. Jednak w przypadku VAT istnieje dodatkowa złożoność związana z okresami rozliczeniowymi, która może wpływać na właściwość urzędu skarbowego w konkretnych sytuacjach.
Kluczowa zasada dla rozliczeń VAT stanowi, że jeśli zmiana właściwości urzędu skarbowego nastąpi w trakcie okresu rozliczeniowego, to właściwym urzędem do rozliczeń VAT będzie ten, który był właściwy w ostatnim dniu tego okresu rozliczeniowego. Oznacza to ostatni dzień miesiąca przy miesięcznym rozliczaniu podatku VAT lub ostatni dzień kwartału przy kwartalnym rozliczaniu VAT.
Ta zasada ma praktyczne konsekwencje dla przedsiębiorców. Jeśli podatnik zmieni miejsce zamieszkania w połowie miesiąca, ale rozlicza VAT miesięcznie, to deklarację VAT za ten miesiąc składa jeszcze do starego urzędu skarbowego, ponieważ był on właściwy w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego. Dopiero od następnego miesiąca deklaracje VAT będą składane do nowego urzędu.
- Aktualizacja wniosku CEIDG-1 w terminie 7 dni od zmiany
- Złożenie wniosku VAT-R do nowego urzędu skarbowego w tym samym terminie
- Sprawdzenie okresu rozliczeniowego VAT i ustalenie właściwego urzędu
- Kontakt z nowym urzędem w celu potwierdzenia przyjęcia do ewidencji
- Archiwizacja dokumentów potwierdzających zmianę właściwości
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy muszą szczególnie uważnie śledzić terminy i okresy rozliczeniowe, aby uniknąć błędów w składaniu deklaracji VAT. Warto również utrzymywać kontakt z obydwoma urzędami skarbowymi - starym i nowym - w okresie przejściowym, aby upewnić się, że wszystkie formalności zostały dopełnione prawidłowo.
Praktyczne aspekty ustalania właściwego urzędu skarbowego
Proces ustalania właściwego urzędu skarbowego w praktyce wymaga uwzględnienia wielu czynników, które mogą wpływać na ostateczną decyzję. Przedsiębiorcy często napotykają sytuacje nietypowe, które wymagają indywidualnej analizy i czasami konsultacji z organami podatkowymi lub doradcami podatkowymi.
Jednym z najważniejszych aspektów praktycznych jest właściwe zdefiniowanie miejsca zamieszkania. Nie zawsze jest to oczywiste, szczególnie w przypadku osób, które często podróżują, mają kilka miejsc pobytu lub prowadzą działalność w różnych lokalizacjach. W takich sytuacjach kluczowe jest ustalenie, gdzie podatnik rzeczywiście przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Kolejnym praktycznym aspektem jest konieczność koordynacji między różnymi obowiązkami administracyjnymi. Zmiana właściwego urzędu skarbowego często wiąże się z koniecznością aktualizacji danych w innych instytucjach, takich jak ZUS, urzędy gminy czy też banki. Przedsiębiorcy powinni przygotować listę wszystkich instytucji, które należy powiadomić o zmianie, aby uniknąć problemów w przyszłości.
Warto również zwrócić uwagę na aspekty techniczne związane z systemami informatycznymi. Zmiana właściwego urzędu skarbowego może wpływać na funkcjonowanie systemów księgowych, programów do rozliczeń podatkowych czy też dostęp do elektronicznych usług podatkowych. Przedsiębiorcy powinni sprawdzić, czy ich oprogramowanie księgowe wymaga aktualizacji danych o właściwym urzędzie skarbowym.
- Zdefiniuj jednoznacznie swoje miejsce zamieszkania
- Sprawdź listę urzędów skarbowych w danej miejscowości
- Skontaktuj się z wybranym urzędem celem potwierdzenia właściwości
- Przygotuj listę wszystkich instytucji do powiadomienia o zmianie
- Zaktualizuj dane w systemach księgowych i programach podatkowych
- Zaplanuj harmonogram składania pierwszych deklaracji w nowym urzędzie
Błędy w wyborze urzędu skarbowego i ich konsekwencje
Błędny wybór właściwego urzędu skarbowego to jeden z najczęściej popełnianych błędów przez przedsiębiorców, szczególnie tych rozpoczynających działalność gospodarczą lub tych, którzy niedawno zmienili miejsce zamieszkania. Konsekwencje takich błędów mogą być różne, ale zazwyczaj wymagają dodatkowych działań naprawczych.
Najczęstszym błędem jest złożenie zeznania rocznego do niewłaściwego urzędu skarbowego. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien jak najszybciej złożyć korektę zeznania, wskazując właściwy urząd skarbowy. Korektę można złożyć w formie elektronicznej, co znacznie przyspiesza proces. Ważne jest to, że jeśli korekta zostanie złożona po terminie składania zeznania rocznego, omyłka w wyborze urzędu nie powoduje negatywnych konsekwencji dla podatnika.
Zgodnie z przepisami, jeżeli organ podatkowy, do którego zeznanie zostało wniesione, jest niewłaściwy w sprawie, powinien niezwłocznie przekazać je organowi właściwemu, zawiadamiając o tym składającego zeznanie. Jednak w praktyce ta procedura nie zawsze jest stosowana przez urzędy skarbowe, szczególnie jeśli podatnik nie powiadomił za pomocą wniosku CEIDG-1 o zmianie miejsca zamieszkania i właściwego urzędu skarbowego.
Dlatego też bezpieczniejszą praktyką jest samodzielne złożenie korekty zeznania we właściwym urzędzie skarbowym, niż oczekiwanie na automatyczne przekazanie dokumentów między urzędami. Pozwala to uniknąć opóźnień i zapewnić, że zeznanie zostanie rozpatrzone we właściwym czasie i przez właściwy organ.
Pani Nowak złożyła zeznanie roczne do Urzędu Skarbowego w Gdańsku, mimo że od sześciu miesięcy mieszka w Warszawie i nie zaktualizowała swojego wniosku CEIDG-1. Po odkryciu błędu natychmiast złożyła korektę zeznania do właściwego Urzędu Skarbowego w Warszawie oraz zaktualizowała swoje dane w CEIDG. Dzięki szybkiej reakcji uniknęła komplikacji w rozliczeniach podatkowych.
Innym częstym błędem jest niepowiadomienie o zmianie właściwego urzędu skarbowego w odpowiednim terminie. Brak aktualizacji wniosku CEIDG-1 w terminie 7 dni od zmiany miejsca zamieszkania może prowadzić do problemów z identyfikacją właściwego urzędu oraz komplikacji w komunikacji z organami podatkowymi. W najgorszym przypadku może to skutkować uznaniem, że podatnik nie wywiązuje się z obowiązków informacyjnych.
Szczególne przypadki właściwości urzędów skarbowych
Niektóre sytuacje wymagają szczególnej uwagi przy ustalaniu właściwego urzędu skarbowego, ponieważ odbiegają od standardowych zasad opartych na miejscu zamieszkania. Jednym z takich przypadków jest wspólne rozliczenie podatku dochodowego przez małżonków, którzy mają różne miejsca zamieszkania i tym samym różne właściwe urzędy skarbowe.
W sytuacji gdy dla każdego z małżonków występuje inny urząd skarbowy właściwy dla rozliczeń podatku dochodowego, zeznanie roczne z wspólnym rozliczeniem składa się do urzędu skarbowego właściwego dla jednego z małżonków, który wskazany jest jako podatnik w zeznaniu rocznym. Informacja o wspólnym rozliczeniu automatycznie wpłynie do drugiego urzędu skarbowego, więc nie ma obowiązku dodatkowego zawiadamiania o miejscu składania wspólnego rozliczenia.
Kolejnym szczególnym przypadkiem jest prowadzenie działalności gospodarczej przez podatników korzystających z karty podatkowej. Jak już wspomniano, w tym przypadku właściwość miejscowa ustala się według miejsca położenia zorganizowanego zakładu wskazanego w zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej, a nie według miejsca zamieszkania podatnika.
Ta różnica może mieć praktyczne konsekwencje, szczególnie gdy podatnik mieszka w innej miejscowości niż ta, w której prowadzi działalność gospodarczą. W takich sytuacjach może dojść do sytuacji, gdy podatek dochodowy rozliczany jest w jednym urzędzie skarbowym (według miejsca zakładu), a inne sprawy podatkowe w innym (według miejsca zamieszkania).
- Wspólne rozliczenie małżonków z różnymi właściwymi urzędami
- Karta podatkowa z zakładem w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania
- Działalność prowadzona w kilku lokalizacjach jednocześnie
- Zmiana formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego
- Prowadzenie działalności przez cudzoziemców z ograniczonym pobytem
Warto również zwrócić uwagę na sytuacje podatników, którzy w trakcie roku podatkowego zmieniają formę opodatkowania, na przykład z podatku liniowego na skalę podatkową lub odwrotnie. Takie zmiany mogą wpływać na procedury rozliczeniowe, ale nie zmieniają zasad ustalania właściwego urzędu skarbowego, który nadal określa się według miejsca zamieszkania.
Elektroniczne usługi podatkowe a właściwy urząd skarbowy
Rozwój elektronicznych usług podatkowych znacznie ułatwił przedsiębiorcom wywiązywanie się z obowiązków podatkowych, ale jednocześnie wprowadził nowe aspekty związane z właściwością miejscową urzędów skarbowych. Większość deklaracji podatkowych można obecnie składać elektronicznie, co eliminuje konieczność fizycznego udawania się do urzędu skarbowego.
Pomimo możliwości elektronicznego składania deklaracji, nadal obowiązują zasady właściwości miejscowej urzędów skarbowych. Oznacza to, że deklaracje elektroniczne muszą być kierowane do właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z zasadami opisanymi wcześniej. Systemy elektroniczne zazwyczaj automatycznie kierują deklaracje do właściwego urzędu na podstawie danych podatnika.
Kluczowe znaczenie ma aktualizacja danych w systemach elektronicznych po zmianie miejsca zamieszkania. Jeśli podatnik nie zaktualizuje swoich danych w profilu podatkowym, deklaracje elektroniczne mogą być błędnie kierowane do poprzednio właściwego urzędu skarbowego. Dlatego też po każdej zmianie miejsca zamieszkania należy sprawdzić i zaktualizować dane we wszystkich używanych systemach elektronicznych.
Elektroniczne usługi podatkowe oferują również możliwość sprawdzenia właściwego urzędu skarbowego na podstawie podanego adresu. Takie narzędzia są szczególnie przydatne dla podatników, którzy nie są pewni, który urząd skarbowy jest dla nich właściwy, lub którzy niedawno zmienili miejsce zamieszkania.
Najczęstsze pytania
Pomyłkę w wyborze urzędu skarbowego należy naprawić w trybie korekty. Korektę można złożyć w formie elektronicznej, co znacznie przyspiesza proces. Jeśli korekta zostanie wysłana po terminie złożenia zeznania rocznego podatnika, omyłka taka nie powoduje negatywnych następstw. Ważne jest szybkie działanie po wykryciu błędu, aby zapewnić prawidłowe rozpatrzenie zeznania przez właściwy organ.
Zgodnie z przepisami, jeżeli organ podatkowy, do którego zeznanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, powinien niezwłocznie przekazać je organowi właściwemu, zawiadamiając o tym składającego zeznanie. Jednak nie zawsze ta praktyka jest stosowana przez urzędy, zwłaszcza jeśli podatnik nie powiadomił za pomocą wniosku CEIDG-1 o zmianie miejsca zamieszkania. Bezpieczniej jest złożyć korektę samodzielnie.
W sytuacji gdy dla każdego z małżonków występuje inny urząd skarbowy właściwy dla rozliczeń podatku dochodowego, zeznanie roczne ze wspólnym rozliczeniem składa się do urzędu skarbowego właściwego dla małżonka wskazanego jako podatnik w zeznaniu rocznym. Informacja o wspólnym rozliczeniu automatycznie wpłynie do drugiego urzędu skarbowego, więc nie ma obowiązku zawiadamiania o miejscu składania wspólnego rozliczenia.
Tak, zmiana miejsca zamieszkania wpływa na rozliczenia VAT, ale z pewnymi specyficznymi zasadami. Jeśli zmiana właściwości urzędu nastąpi w trakcie okresu rozliczeniowego, właściwym urzędem do rozliczeń VAT będzie ten, który był właściwy w ostatnim dniu tego okresu. Dodatkowo należy zgłosić zmianę na wniosku VAT-R w terminie 7 dni od zaistnienia zmiany.
Właściwy urząd skarbowy można sprawdzić na kilka sposobów: poprzez stronę internetową Ministerstwa Finansów, gdzie dostępne są wyszukiwarki urzędów według adresu, poprzez bezpośredni kontakt telefoniczny z urzędem w danej miejscowości, lub poprzez systemy elektroniczne, które automatycznie wskazują właściwy urząd na podstawie podanych danych adresowych.
Dla większości form opodatkowania miejsce prowadzenia działalności nie wpływa na właściwość urzędu skarbowego - decyduje miejsce zamieszkania podatnika. Wyjątek stanowi karta podatkowa, gdzie właściwość ustala się według miejsca położenia zorganizowanego zakładu wskazanego w zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej.
Zespół Struktura Firmy
Redakcja Biznesowa
Struktura Firmy
Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.
Więcej z kategorii Podatki
Pogłęb swoją wiedzę dzięki powiązanym artykułom od naszych ekspertów

Podatek od nieruchomości 2025 - nowe przepisy i definicje
Rewolucyjne zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku - nowe definicje budynków i budowli, wydłużone terminy składania deklaracji.

Oględziny samochodu jako koszt podatkowy i podstawa VAT
Czy przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów i odliczyć VAT za oględziny samochodu, nawet gdy nie dojdzie do zakupu pojazdu?

Odsetki od kredytu mieszkaniowego jako koszt podatkowy
Dowiedz się, kiedy odsetki od kredytu na mieszkanie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej.

Koszty uzyskania przychodu w firmie jednoosobowej 2025
Jak generować i dokumentować koszty w firmie jednoosobowej? Poznaj zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodu w 2025 roku.